V Kongres PGF o efektywnym prowadzeniu biznesu aptecznego

W dniach 18-20 marca 2016 w Krakowie, odbył się V Kongres Farmaceutyczno-Ekonomiczny Polskiej Grupy Farmaceutycznej, jedno z najważniejszych wydarzeń branży farmaceutycznej. Na wydarzenie poświęcone efektywnemu prowadzeniu biznesu aptecznego przybyła liczna grupa 900 aptekarzy i producentów farmaceutycznych z całej Polski. 

Te dwa dni dały uczestnikom możliwość poznania najnowszych trendów rynkowych oraz zdobycia wiedzy i umiejętności skutecznie rozwijających działalność aptek.

Piąta edycja Kongresu, realizowana przy współpracy z Harvard Business Review, pozwoliła aptekarzom na dogłębne poznanie koncepcji zarządzania doświadczeniem pacjenta (ang. CEM – customer experience management) oraz jej wpływu na prowadzenie biznesu aptecznego. Podczas spotkania uczestnicy mieli okazję poznać wnioski ekspertów opracowane na podstawie przeprowadzonych wśród pacjentów badań określających ich oczekiwania. Omówione zostało zastosowanie konkretnych działań wdrożeniowych, podnoszących jakość obsługi klienta we wszystkich istotnych aspektach. Gościom przybliżone zostały również zagadnienia sprawnego zarządzania operacyjnego oraz budowania wartości firmy.      

Spotkanie rozpoczęła prezes PGF Anna Socha, która zwróciła uwagę gości na otwartość wobec zmieniającego się otoczenia: „Dzisiejszy pacjent oczekuje czegoś więcej niż tylko miłej obsługi. Czasy się zmieniają, trzeba więc wyjść po za ramy i stać się aktywnym uczestnikiem zmiany. PGF oferuje swoim partnerom kompleksowo opracowany koncept biznesowy – Zdrowy Wybór, dający wsparcie w prowadzeniu działalności na wymagającym i konkurencyjnym rynku.”

Marcin Majchrzak, wiceprezes PGF ds. sprzedaży, podczas swojego wystąpienia podkreślił, że szlachetna misja farmaceuty jest kwestią fundamentalną, jednak żeby móc ją sumiennie wypełniać – powinno się prowadzić rentowny biznes. „Aby służyć pacjentowi, trzeba generować zyski. Podpowiadamy naszym partnerom jak zmienić aptekę w dochodowe przedsiębiorstwo. Poznanie rosnących oczekiwań klienta to niepodważalna recepta na sukces.” Podkreślił, że tylko wykorzystanie nowoczesnych narzędzi pokieruje biznes apteczny ku przyszłości. Dodał także, że PGF uważnie obserwuje rynek, słucha swoich klientów i zmienia się dla nich. „Wierzymy, że dzięki naszej wiedzy oraz Państwa doświadczeniu, możemy wspólnie zyskać przewagę konkurencyjną i osiągnąć to, co już od lat sprawnie funkcjonuje na zachodnich rynkach” – podsumował Marcin Majchrzak.

Dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute i redaktor naczelny Harvard Business Review, zadając kilka prostych pytań, skłonił uczestników Kongresu do pewnych refleksji. „Aptekarz to osoba pełniąca zawód zaufania publicznego – to nasz doradca. Idea misyjności jest bardzo ważna, należy jednak pamiętać, że pacjent jest także klientem” – wyjaśnił dr Jankowski. Zaprezentował potrzeby współczesnych pacjentów, będące wynikiem badań. „Musimy wychodzić poza podstawową obsługę, musimy kierować się potrzebą klienta, budować z nim więź. Zaufanie to rzecz niematerialna, lecz niezwykle ważna. Nie wystarczy gra ceną – liczy się przyjazna atmosfera, szybkość obsługi oraz dostępność produktów – tu i teraz.”

 Goście mieli okazję przekonać się, iż wbrew pozorom o atrakcyjności apteki w pierwszej kolejności nie przesądza cena oferowanych produktów, lecz profesjonalna obsługa, której głównym elementem jest kompetentne doradztwo.

Michał Pilkiewicz z IMS Health przeanalizował dla uczestników polski rynek apteczny. „Apteki sieciowe odpowiadają dziś za przeszło 50% sprzedaży, jednak to pacjenci przez zmianę nawyków konsumenckich zmieniają apteki i rynek. O pacjentów trzeba walczyć, warto więc pomyśleć nad działaniem w grupie. Jak pokazują wyniki badań, podejmując partnerską współpracę można poprawić pozycję i rentowność apteki, zachowując niezmiennie stanowisko właściciela i indywidualność” – tłumaczył Michał Pilkiewicz.

Podczas tegorocznego Kongresu goście, poza wysłuchaniem interesujących prelekcji, uczestniczyli w warsztatach Harvard Business Review dotyczących zarządzania biznesem aptecznym – każdy uczestnik mógł, zgodnie ze swoim zapotrzebowaniem, wybrać interesujące go panele. Targi farmaceutyczne okazały się idealną platformą do wymiany doświadczeń oraz nawiązania nowych kontaktów biznesowych.

 

Lista aktualności