Recepta.pl: e-commerce w Twojej aptece

W ciągu kilku ostatnich lat apteki stacjonarne masowo rozpoczęły działalność w sieci, oferując pacjentom możliwość zakupu produktów farmaceutycznych za pośrednictwem swojej strony internetowej. I udało się – Polacy coraz częściej dostrzegają korzyści wynikające z tej formy zakupu.

Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”, pacjenci coraz chętniej kupują leki przez internet. Aż 31% badanych zadeklarowało zakup produktów farmaceutycznych online. Nowe modele biznesowe bazujące na technikach informatycznych to szansa, którą postępowy aptekarz może wykorzystać.

Rozwój narzędzi internetowych, w tym oprogramowania ułatwiającego prezentację i sprzedaż towarów, powoduje, że w wielu branżach coraz większy udział zdobywa sprzedaż w tzw. e-sklepach. Stacjonarne placówki handlowe docierają w ten sposób z ofertą do klientów oddalonych o setki i tysiące kilometrów, umożliwiając im dokonywanie zakupów bez osobistego odwiedzenia sklepu. Znane sklepy z globalnymi markami stosują coraz częściej model biznesowy, polegający na ograniczeniu asortymentu klasycznego sklepu sieciowego do wybranego segmentu produktów, a pozostałe sprzedają już wyłącznie w sieci.

Aptekarze również dostrzegają szanse związane z nowymi możliwościami technologicznymi. W rejestrze aptek internetowych prowadzonym przez CSIOZ widnieje ok. 300 podmiotów prowadzących e-apteki w oparciu o stacjonarne placówki apteczne. Są wśród nich zarówno placówki niezależnych aptekarzy, jak i przedsiębiorstw sieciowych.

Prowadzenie apteki internetowej wymaga, oprócz spraw związanych z rejestracją, czasochłonnego opracowania i bieżącego uzupełniania treści portalu sprzedażowego apteki. Oczywiście można zakupić niezbędne oprogramowanie, tym niemniej jego „eksploatacja” wiąże się z pracochłonnością. Dodatkowym elementem kosztotwórczym prowadzenia apteki internetowej jest przygotowywanie wysyłek kurierskich zamówionych leków. Na mocy prawa farmaceutycznego, asortyment leków, które można oferować pacjentom poprzez internet, jest ograniczony, ponadto nie można wysyłać leków do odbioru w paczkomatach.

 

Nowy trend: click & collect

Konkurencja jest silna, a oczekiwania pacjentów rosną, dlatego recepta.pl – nowoczesny portal prowadzony przez Polską Grupę Farmaceutyczną – proponuje aptekarzom odmienne rozwiązanie umożliwiające działalność w modelu tzw. click & collect, unikając tym samym ograniczeń związanych z klasycznym modelem apteki internetowej.

Pacjent, składając zamówienie za pośrednictwem portalu recepta.pl, ma możliwość wyboru jednej z ponad 2 tys. aptek stacjonarnych, w której dokona zakupu podczas odbioru zamówienia. System automatycznie powiadamia pacjenta o dostarczeniu zamówienia do wskazanej apteki. Aptekarz otrzymuje leki zamówione przez swojego – bardzo możliwe, że nowego – pacjenta również automatycznie. Są one dostarczane na osobnej fakturze w standardowym terminie do 24 godzin od złożenia zamówienia przez pacjenta.

 

Szybkość realizacji zamówienia jest naszym priorytetem

Jeżeli apteka zdecyduje się na stałe łącze z portalem recepta.pl umożliwiające bieżący wgląd w stan magazynowy placówki, system od razu „zarezerwuje” produkt z jego półki aptecznej – o ile jest on dostępny w aptece - i poinformuje pacjenta o możliwości natychmiastowego odbioru zamówienia. Dzięki tak innowacyjnym rozwiązaniom apteki mogą budować swoją przewagę konkurencyjną.

 

Recepta.pl zwiększa dostępność leków w Twojej aptece

 Współpraca z portalem recepta.pl oznacza dla apteki, że pacjent poszukujący leku ma dostęp do ponad 18 tys. pozycji asortymentowych, w tym nie tylko leków OTC, dermokosmetyków i suplementów diety, ale także pełnej oferty leków na receptę. To 4-krotnie więcej produktów niż statystyczna polska apteka niezależna magazynuje na bieżąco w swoich pomieszczeniach. Tym samym magazyn PGF jest powiększonym magazynem apteki uczestniczącej w systemie. Aptekarz sprzedaje produkty, których nie musi mieć na stanie w aptece, dzięki czemu nie ponosi kosztów wcześniejszego zakupu i ich magazynowania w oczekiwaniu na potencjalnie zainteresowanego pacjenta.

Recepta.pl zdejmuje również z aptekarza wszelkie aspekty związane z wprowadzaniem treści (np. opisów leków) do portalu, czego trudno uniknąć w standardowej aptece internetowej. System click & collect daje szansę na dodatkową sprzedaż komplementarną, którą można zaproponować pacjentowi podczas odbioru zamówienia.

Korzyści wynikające z rezerwacji produktu ze stanu magazynowego apteki są obopólne – pacjent oszczędza swój czas, bo przychodzi do placówki, mając pewność, że jego leki już na niego czekają, a aptekarz, polecając ten system rezerwacji pacjentowi, zyskuje oszczędność czasu związanego z zamawianiem dostaw.

 

Recepta.pl przyśpiesza

W myśl zaktualizowanej strategii rozwoju portalu recepta.pl pacjenci otrzymają nie tylko dostęp do największej na rynku oferty leków i pozostałych produktów aptecznych. Portal będzie również liderem rynku pod względem cen na najszybciej rotujące w aptekach produkty.

 

 

Lista aktualności