Podsumowanie IV Kongresu PGF

W dniach 20-21 marca 2015 w warszawskim hotelu Marriott odbyło się jedno z najważniejszych wydarzeń branży farmaceutycznej                    – IV Kongres Farmaceutyczno-Ekonomiczny Polskiej Grupy Farmaceutycznej. Na wydarzenie poświęcone efektywnemu prowadzeniu biznesu aptecznego przybyło 650 aptekarzy i blisko 100 dostawców z całego kraju. Te dwa dni pozwoliły uczestnikom inaczej spojrzeć na rynek – pokazały, że warto korzystać z dobrych nowoczesnych rozwiązań.

Spotkanie rozpoczęła prezes PGF Anna Socha, która zwróciła uwagę na wysoce konkurencyjny i nieustannie zmieniający się rynek, na którym przedsiębiorca powinien dokładać wszelkich starań, aby móc zaspokoić rosnące oczekiwania pacjentów. Podkreśliła także rosnącą rolę farmaceutów jako doradców, wynikającą z niewystarczającej liczby lekarzy. „Jestem przekonana, że czas aptek indywidualnych w Polsce jest bardzo dobry i mogą to być przedsiębiorstwa wyróżniające się na rynku” – mówiła prezes Socha. Dodała, że kluczowe jest śledzenie zmian i bieżące wykorzystywanie pojawiających się innowacyjnych usług czy modeli biznesowych.

W Kogresie wzięły udział tak znamienite osobistości jak Aleksander Kwaśniewski, były Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, który omówił temat konieczności dostosowania się w kontekście stale przekształcającej się rzeczywistości.

Tegorocznej konferencji przyświecało motto „Z Polską Grupą Farmaceutyczną po przyszłość apteki”. Marcin Majchrzak, wiceprezes ds. sprzedaży, nakreślił wpływ innowacji na zmianę nawyków konsumenckich i opowiedział o nowoczesnych usługach dla aptek wychodzących naprzeciw zmieniającemu się otoczeniu konkurencyjnemu.

Zaprezentował korzyści płynące z programu Zdrowy Wybór, a wśród nich takie nowoczesne narzędzia jak optymalizację magazynu aptecznego oraz zarządzanie kategoriami produktów, opracowane specjalnie z myślą o aptekach indywidualnych.

Dr Jarek Frąckowiak, prezes PharmaExpert, dokonał wnikliwej analizy rynku aptecznego. Podsumował rok 2014, podkreślając wagę produktów sprzedawanych bez recepty jako największego segmentu sprzedaży. Zaznaczył, że przybywające na rynku apteki to głównie placówki sieciowe, dbające o dobrą lokalizację. Obalił jednak mit, że apteki należące do sieci są tańsze niż pojedyncze punkty. Mimo że w zeszłym roku statystyczna apteka odnotowała spadek liczby pacjentów, prognozowany jest nadal stabilny wzrost rynku.

Eksperci z SAS Institute, Maciej Kowalik oraz Mateusz Zawisza, radzili jak pokonać trudności związane z regularnym zaopatrzeniem i zatowarowaniem na odpowiednim poziomie. Dzięki prezentowanej metodzie opartej na prognozie popytu oraz optymalizacji podaży, apteki mogą poprawić zarządzanie efektywnością, pozwalające na znaczne obniżenie kosztów magazynowania. To doskonały sposób na zmniejszenie stanów magazynowych, przy jednoczesnym zwiększeniu dostępności potrzebnych produktów.

Dr Paula Wąsowska, ekspertka ICAN Institute przy Harvard Business Review, poruszyła natomiast zagadnienia związane z zastosowaniem nowych technologii na trudnym rynku, zmieniającym się obecnie w najszybszym tempie od stuleci. Zaprezentowała jak można wykorzystać te mechanizmy w walce z rosnącą konkurencją, co zrobić żeby nadążać za zmianami. Ten inspirujący wykład o otwartości na innowacje z pewnością pomógł zrozumieć uczestnikom, jak sprawić, żeby ich firma wyróżniła się spośród innych przedsiębiorstw i przyciągnęła klientów.

W finale części konferencyjnej IV Kongresu goście uczestniczyli w spotkaniu z Krzysztofem Hołowczycem, który mówił o swojej pasji sportowej i drodze, jaką doszedł do sukcesu w rajdzie Dakar 2014. 

IV Kongres Farmaceutyczno-Ekonomiczny PGF to nie tylko interesujące prelekcje merytoryczne, prezentacje nowinek technologicznych z branży farmaceutycznej, ale również, jak co roku, ekspozycja stoisk wystawienniczych, która i tym razem stworzyła idealną okazję do wymiany doświadczeń na temat wciąż rozwijających się możliwości oraz nawiązania nowych kontaktów biznesowych. W tym roku na stoiskach swoją ofertę zaprezentowało 80 producentów, prezentujących leki, wyroby farmaceutyczne, kosmetyki oraz usługi dla aptek.

Patronat nad Kongresem objęła Izba Gospodarcza "Farmacja Polska". Głównym Sponsorem była firma Bioton.

Lista aktualności