Ćwierć wieku w służbie Aptekom

Ćwierć wieku temu 

W grudniu 1990 roku powstała w Łodzi Hurtownia Leków Medicines. Założona przez Jacka Szwajcowskiego i Zbigniewa Molendę dała początek dzisiejszej Polskiej Grupie Farmaceutycznej S.A. i z czasem Grupie Kapitałowej Pelion S.A. notowanej od 1998 roku na Giełdzie Papierów Wartościowych (do 2011 roku pod nazwą PGF S.A.). Reformy Balcerowicza, w czasie których rozpoczynała się ta działalność, zapoczątkowały nową erę gospodarki wolnorynkowej. Zmieniała się mapa polskiego aptekarstwa – działało wówczas zaledwie 3 tysiące aptek należących do państwowych Przedsiębiorstw Zaopatrzenia Farmaceutycznego „Cefarm”. Część z nich przekształcała się w prywatne apteki, a obok starych lokalizacji zaczęły pojawiać się nowe placówki zakładane przez ówczesnych pionierów prywatnego aptekarstwa.

Dziś apteczna dystrybucja leków w Polsce wygląda zupełnie inaczej. Z zaledwie 3 tysięcy placówek liczba aptek wzrosła do ponad 14,5 tysiąca. Natomiast  z setek niewielkich  hurtowni wyłoniła się grupa liderów, wśród których jest szybko znalazła się  Polska Grupa Farmaceutyczna.

W lutym 1998 roku spółka Medicines jako pierwsza w branży dystrybucji leków zadebiutowała na Warszawskiej giełdzie. Zmieniła wówczas nazwę na PGF S.A. i rozpoczęła etap fuzji z innymi podmiotami regionalnymi a następnie akwizycji kolejnych. Dzięki ujednoliceniu standardów logistycznej obsługi aptek stworzono docelowy, funkcjonujący dziś model 13 regionalnych spółek PGF, które dostarczają leki do większości polskich aptek.

 

Misja PGF dzisiaj

Jak dziś - po ćwierćwieczu działalności na rynku sprzedaży hurtowej leków – PGF kształtuje swoją rolę w systemie dystrybucji leków w Polsce?

W ciągu tych 25 lat zmieniło się praktycznie wszystko: oczekiwania pacjentów, modele biznesowe producentów leków, standardy pracy i oczekiwania aptekarzy, w konsekwencji także rola dystrybutora hurtowego.

Dzisiejszy pacjent postrzega siebie jako klienta. Oczekuje szybkiej obsługi, pełnej dostępności asortymentu leków, atrakcyjnej cenowo oferty, informacji i opieki farmaceutycznej ze strony aptekarzy oraz dostępności do zamówienia leków kanałami internetowymi. Dodatkowo zmiany w prawie regulującym refundację leków spowodowały konieczność zmiany dotychczasowego modelu biznesowego hurtowni farmaceutycznych.

 

- Jesteśmy wiarygodnym i niezawodnym partnerem, na którym zawsze można polegać. Wspieramy polskich aptekarzy i producentów farmaceutycznych w ich misji i prowadzeniu biznesu. Oferujemy nowoczesne narzędzia oraz szeroką gamę usług – mówi Anna Socha, Prezes Zarządu PGF.

- Nowa rola dystrybutora farmaceutycznego polega na aktywnym oddziaływaniu na pozostałych uczestników łańcucha dostaw w celu zaspokojenia potrzeb pacjenta -  dodaje Marcin Majchrzak, Wiceprezes PGF. – Jako nowoczesny dystrybutor pełnimy funkcję integratora. Mamy wszystkie narzędzia, aby łączyć działania naszych partnerów współtworzących system dystrybucji leków. Wspieramy właścicieli aptek we wprowadzaniu  nowoczesnego modelu zarządzania biznesem aptecznym, oferując im narzędzia pozwalające przyciągnąć do placówek nowych pacjentów oraz podnieść wartość koszyka zakupowego.

 

Zdrowy Wybór nowoczesnym modelem zarządzania

Z myślą o aptekach indywidualnych oraz niewielkich sieciach od 2014 roku realizowany jest  model biznesowy  Zdrowy Wybór, który wspomaga ich rozwój, pomagając polskim aptekarzom minimalizować koszty i zwiększyć rentowność rodzinnych placówek. Zdrowy Wybór to zestaw narzędzi, które oferują aptekom korzyści gwarantujące ekonomiczne bezpieczeństwo. Wdrożenie takich rozwiązań, jak zarządzanie kategorią i optymalizacja magazynu ułatwia budowanie właściwej oferty i efektywne zarządzanie.  Ułatwia to farmaceutom prowadzenie opieki farmaceutycznej i realizację zawodowej misji. Reasumując, Polska Grupa Farmaceutyczna wychodząc naprzeciw oczekiwaniom partnerów, efektywnie wspiera ich biznes.

Ponad 1 800 aptek z całego kraju działających w modelu Zdrowy Wybór stanowi dziś największą partnerską grupę aptek w Europie Centralnej. Korzystając z modelu Zdrowy Wybór rozwijają się 2-krotnie szybciej niż segment aptek 1-14. Rozwój rynku aptecznego także w zachodniej części kontynentu potwierdza efektywność tego typu rozwiązań.  Sektor tzw.sieci wirtualnych, w którym dystrybutor hurtowy integruje współpracę aptek i producentów jest aktualnie najszybciej rozwijającym sektorem aptek. Taki model współpracy pozwala indywidualnym aptekarzom sprostać warunkom silnej konkurencji kształtowanej przez często już ponadnarodowe firmy sieciowe, niezależnie od regulacji kształtujących własność placówek aptecznych, które różnią się w zależności od kraju. Przykładowo, w Niemczech do 9 największych sieci wirtualnych należy 65% aptek niezależnych.

-Wspomagamy apteki wykonując za nie wymagającą i żmudną pracę, dajemy im proste, gotowe rozwiązania. Dzięki temu farmaceuta może skupić się na tym, co najważniejsze – opiece nad pacjentem, zachowując jednocześnie pełną kontrolę nad swoim biznesem – przekonuje  Marcin Majchrzak.

Model biznesowy Zdrowy Wybór opiera się m.in. na rozległej wiedzy o rynku, którą dysponuje PGF.  Dzięki analizom  setek milionów zrealizowanych transakcji, PGF posiada ogromne doświadczenie w szeroko pojętych działaniach handlowo-marketingowych. Na tej podstawie oferuje także producentom farmaceutycznym kompleksowy zakres usług, dzięki czemu może   zapewnić aptekom właściwe zaopatrzenie w niezbędne leki. - Przy dzisiejszym tempie życia i działalności liczy się szybki dostęp do informacji i produktów. To właśnie proponujemy partnerom – wykorzystanie naszej wiedzy i kompetencji. Oferujemy im rzetelną obsługę i bezpieczeństwo – podkreśla Wiceprezes Polskiej Grupy Farmaceutycznej Wojciech Kuczyński.

 

Lista aktualności